Vanliga frågor om
Telias Gruppavtal för BRF
Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om gruppavtalet.
Har du redan samma tjänster som din hyresvärd eller bostadsrättsförening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer att få kollektivt. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på slutfakturan med en eventuell återbetalning.
Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du bredband med en lägre hastighet kommer du automatiskt få den nya hastigheten.
Du som har en högre hastighet än det kollektiva bredbandet, gäller ”uppköpspris” för dessa tjänster efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång.
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma hastighet som du har idag. Vill du däremot enbart ha den kollektiva hastigheten behöver du kontakta vår kundtjänst på 020-20 20 70 för att förändra hastigheten.
Har du redan samma tv- och streamingpaket som din hyresvärd eller bostadsrättsförening väljer kollektivt behöver du inte göra något. Då kommer du inte längre att faktureras individuellt för de tjänster som du kommer att få kollektivt. Detta sker automatiskt.
Det kan hända att du får en sista faktura för perioden som sträcker sig efter det datum då du ingått i det kollektiva avtalet, beroende på din fakturaperiod. Vi ber dig ändå att betala de fakturor som skickas ut då beloppet justeras på slutfakturan med en eventuell återbetalning.
Läs mer om återbetalning och kreditfaktura här.
Har du ett mindre tv- och streamingpaket än det som erbjuds kollektivt kommer du automatiskt få det större kollektiva tv-& streamingpaketet (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Har du ett större tv- och streamingpaket än det kollektiva tv-& streamingpaketet, gäller ”uppköpspris” för tv-paketet efter det att de kollektiva tjänsterna har kommit igång (gäller våra baspaket, ej sport-, film- och seriepaket).
Prisförändringen sker med automatik och du behöver inte göra något om du vill behålla samma tv-& streamingpaketet som du har idag.
Har du ett tillvalspaket hos Telia idag såsom något av våra sport-, film- och seriepaket t ex med C More och HBO Max, behåller du dessa som tidigare.
Om du vill göra några förändringar kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller går in på Mitt Telia. Du kan även kontakta vår kundtjänst för övriga frågor och funderingar kring dina individuella val.
Du som inte har Telia idag eller saknar några av de kollektiva tjänsterna kan kontakta vår kundtjänst på nummer 020-20 20 70, besök någon av våra butiker eller gå in på telia.se/aktivera för att aktivera dina tjänster i samband med att det kollektiva avtalet börja gälla.
Har du tjänster med en annan tjänsteleverantör behöver du även kontakta denna och säga upp ev. befintliga tjänster om du går över till kollektivt avtal hos Telia.
Har du fått tillgång till Telia Öppen Fiber kan du själv avgöra om du vill behålla tjänsterna eller inte i dialog med din nuvarande tjänsteleverantör.
Du beställer enkelt fler tv-kanaler och snabbare bredband i samband med att du aktiverar fibertjänsterna på telia.se/aktivera. Där får du erbjudanden anpassade utifrån vad som ingår i ditt kollektiva utbud.
Om du redan har aktiverat fibertjänsterna som ingår i ditt boende går du istället in på Mitt Telia och beställer fler tv-kanaler, snabbare bredband eller ytterligare tv- och streamingpaket.
Du kan även ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 eller besöka någon av våra butiker och återförsäljare. Du hittar alla våra butiker och återförsäljare här.
Här kan du läsa mer om våra bästa erbjudanden för dig som har kollektiva fibertjänster från Telia i ditt boende. Vi har erbjudanden på uppköp av fler tv-kanaler, sport- och filmpaket och snabbare bredband.
- Mitt Telia
- Kundtjänst 020-20 20 70
- Telias butiker
Här kan du även läsa mer om hur du kommer igång.
Vi legitimerar alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se.
Om du inte har möjlighet att legitimera dig med bank-id rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod. Läs mer på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.
När du flyttar ut från en fastighet med kollektiva tjänster, behöver du avaktivera dina kollektiva tjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Det gör du enklast genom att kontakta oss på 020-20 20 70.
När du flyttar in i en bostad där det finns kollektiva tjänster, så aktiverar du tjänsterna på telia.se/aktivera. Du kan även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
Du hittar dina inloggningsuppgifter för tv på Mitt Telia efter du har aktiverat dig under din tv.
Är du osäker på om du har aktiverat dig så kan du gå in och kika på Mitt Telia, har du ingen tv-kod har du heller inte aktiverat dig.
Det kan förekomma avbrott under leveransdagen. Oftast enbart kortare avbrott om till exempel switchen i fastigheten ska bytas.
Om du upplever problem med att få igång dina tjänster, börja alltid med att starta om din wifi-router. Om det inte hjälper kontaktar du vår kundtjänst på 020-20 20 70.
Kollektiva tjänster betyder att dina fibertjänster ingår i ditt boende. Beställ och aktivera enkelt tv och bredband på telia.se/aktivera. Där ser du vad som gäller för just ditt avtal vilka tjänster som ingår, hur du får din utrustning, inloggningsuppgifter med mera.
Här kan du läsa mer om hur du kommer igång.
Efter du har aktiverat dina tjänster kan du se dem på Mitt Telia.
Här kan du läsa mer om hur du lägger in nya koder i tv-boxen.
Vill du ha hjälp med att aktivera din telefoni kan du även besöka våra butiker eller ringa vår kundtjänst på 020-20 20 70 för support.
Se våra olika guider för inkoppling av utrustning nedan.
- – Koppla in bredband
- – Koppla in tv
- – Lägg in nya koder i tv-boxen
- – Hemtelefoni via mobilnätet – Ring 020-20 20 70 för mer information och beställning.
- – Telia Play
Vår streamingtjänst Telia Play ingår i alla tv- & streamingpaket så att du kan ta med dig ditt tv-utbud i mobilen och surfplattan eller via en Chromecast eller Apple TV. Se ditt innehåll var du vill, när du vill både hemma och i hela EU/EES. Här hittar du information om hur du kommer igång. - – Tvillingabonnemang
Med Tvillingabonnemang kan du titta på dina tv-paket på flera tv-apparater i olika rum. För dig som har tv via fiber kan du skaffa upp till fyra Tvillingabonnemang. För att beställa Tvillingabonnemang behöver du en extra tv-box per tv.
I vissa kollektiva avtal med Telia Tv ingår avgiften för Tvillingabonnemang. Om du saknar information om vad som gäller på din adress, kontakta oss på 020-20 20 70 eller besök oss i någon av våra butiker.
- – Felanmälan och support bredband
- – Felanmälan och support tv
- – Boka en personlig tekniker
- – Läs vår Wifi-guide
- – Ring kundtjänst 020-20 20 70
Vardagar: 08.00-19.00
Lördagar: 10.00-18.00
Söndagar: stängt
Det ska vara tryggt och säkert när du kontaktar oss. Därför legitimerar vi alltid våra kunder i butik, via telefon eller på telia.se. På så sätt vet vi att vi pratar med rätt person.
Om du saknar Bank-ID rekommenderar vi att du snarast möjligt beställer en personlig kod att legitimera dig med på telia.se/id. Du kan även ringa och beställa på 020-20 20 70 och vänta kvar tills samtalet kopplas fram till en agent.
Beställs via kundservice på 020-20 20 70. Ett simkort skickas då hem till din bostadsadress eller postombud (beroende på vad du valt vid beställningstillfället), och ansluts till en telefon med simkortsuttag.**
**Simkortet passar till alla telefoner med simkortsuttag.
Se manual för aktuell telefonmodell för att koppla in och aktivera simkortet.
Du får en flexibel och modern telefonilösning genom tjänsten Hemtelefoni via Mobilnätet.
Boende som aktiverar sin telefoni framåt erbjuds Hemtelefoni via Mobilnätet och blir informerade om tjänsten i samband med beställning.
Samtalen går via mobilnätet och det är möjligt att ta med telefonen utanför bostaden.
Vid flytt behöver du kontakta oss så ordnar vi med flytten så att din telefon fungerar på nya adressen.
Ja, du som redan har ett hemnummer kan du behålla det.
Du behöver en telefon som är anpassad för telefoni via mobilnätet. Hos Telia kan du välja mellan flera olika mobiltelefoner.
Har du ett hem- eller trygghetslarm anslutet till din hemtelefon är det bra om du kontaktar din larmoperatör innan du byter till Hemtelefoni via mobilnätet.
De flesta larm går inte via hemtelefonin, men det är alltid bäst att kontrollera innan du byter.
- I tjänsten ingår samtal och öppningsavgift inom Sverige till fasta telefoner och mobiltelefoner. För utlandssamtal tillkommer en öppningsavgift per samtal och minutpris beroende på destination. För att se priser för hemtelefoni, gå till telia.se/priser.
- För tjänsten gäller Telias Allmänna och särskilda villkor för tjänster till konsumenter. För fullständiga villkor, se telia.se/villkor.
- Fakturaavgift tillkommer per pappersfaktura. Med Telia eFaktura slipper du fakturaavgiften. Läs mer på telia.se/efaktura.
Betalsamtal samt betal-sms och -mms, t.ex. för röstning i Melodifestivalen, ingår inte kostnadsfritt i tjänsten.
Betalsamtal och samtal till utlandet betalar du enligt prislistan som du hittar här.
Du kan även teckna tillvalstjänsten Till utlandet.
Telia utvecklar fortlöpande sina tjänster och tekniska plattformar. Telia äger rätt att ändra eller modifiera tjänsterna som levereras i kollektivt avtal, inklusive tekniska plattformar, under förutsättning att tjänsternas prestanda eller funktionalitet därmed inte försämras.
Du ska alltid inleda med riktnumret, även när du ringer till ett fast nummer i ditt riktnummerområde där du bor t ex 031, 08.
När du ringer till någon så är det ditt mobilnummer som visas hos mottagen. Den som ringer till dig kan välja att ringa ditt gamla nummer eller till ditt mobilnummer. Båda numren fungerar.
Ja, du kan vidarekoppla till en annan telefon i Sverige.
Om du vidarekopplar till telefon i utlandet eller betalnummer så utgår samtalsavgifter enligt prislista på telia.se/priser. Läs mer om hur du vidarekopplar din mobil på telia.se/privat/support/info/vidarekoppling-mobil-telefoni.
Du kan sms:a och mms:a till andra mobiler i Sverige utan kostnad. Du kan enbart ta emot sms och mms om det skickas till mobilnumret som visas när du ringer ut (ej hemnumret). Pris för samtal, sms och mms till utlandet hittar du under utlandspriser.
Du kan enbart surfa om du är uppkopplad via wifi.
Nej, det går inte att köpa till data.
Du har ett telefonnummer och ett mobilnummer med ett simkort som kan installeras i en telefon.
Läs mer om hur du vidarekopplar din mobil på telia.se/privat/support/info/vidarekoppling-mobil-telefoni.
Nej, Hemtelefoni via mobilnätet stödjer inte sim-kort: eSIM.
Nej, Du stoppar bara in SIM-kortet i din hårdvara så fungerar det.
Felsök din tjänst med vår automatiska felsökare, hitta driftinformation eller se täckningskarta HÄR